Späť na novinky

Pozastavenie prevádzky pod lupou: Čo vás čaká od A po Z

1. Apríl 2023RPZV

Situácia po dopravnej nehode, kde sú vážne poškodené vozidlá.
S príchodom zimy nastupuje obdobie zvýšeného počtu dopravných nehôd a škodových udalostí
Zdroj: freepik

Boli ste účastníkom vážnej dopravnej nehody, alebo ste ju sami zapríčinili? V oboch prípadoch je potrebné byť obozretný a rátať aj s možnosťou, že vaše vozidlo má pozastavenú prevádzku Čo si pod pojmom pozastavenie prevádzky vôbec predstaviť, a ako túto skutočnosť vyriešiť sa dozviete v nasledujúcom článku.

Špecifiká opravy poškodených bezpečnostných prvkov vozidla v súlade zo zákonom

Ktoré sú hlavné bezpečnostné prvky (HBP) vozidla ste sa dozvedeli z nášho predchádzajúceho článku. Teraz si povieme viac o tom, ako v tejto situácii postupovať. V prípade, že vozidlo utrpí poškodenie HBP počas dopravnej nehody, alebo škodovej udalosti, je potrebné takto poškodené vozidlo opraviť v autorizovanom, alebo neautorizovanom, tzv. nezávislom, servise, ktorý spĺňa zákonom stanovené podmienky. Tou najdôležitejšou podmienkou je oprava haváriou poškodeného vozidla podľa postupov výrobcu a jej náležitá dokumentácia. Táto povinnosť vychádza zo Zákona č. 106/2018 Z.z., podľa § 47, ktorý sa venuje celkovej problematike pozastavenia prevádzky. Počas opravy, ktorá musí byť dokončená do šiestych mesiacov od dátumu nehody, nie je povolené vozidlo používať v cestnej premávke, s výnimkou potrebného presunu na absolvovanie technickej kontroly.

Ak oprava nebude dokončená v stanovenom termíne, auto nemôže absolvovať technickú kontrolu (TK) a majiteľ vozidla je povinný vozidlo dočasne, alebo natrvalo vyradiť z evidencie. Zaujímavosťou je, že pozastavenie prevádzky nebráni prepisu vozidla, napriek tomu by mal byť kupujúci o tejto skutočnosti informovaný. Odporúčame si vozidlo overiť v RPZV v každom prípade, informácia o pozastavení prevádzky je k dispozícii bezplatne.

Kto môže vykonávať opravu poškodených HBP?

Zákonom je zakázané vykonať opravu v servise, ktorý nespĺňa stanovené náležitosti. Z definície HBP vyplýva, že ide o časti vozidla, ktoré sa významne podieľajú na jeho bezpečnosti. Opravy takýchto častí by mali byť zverené do rúk odborníkom, ktorí majú skúsenosti, potrebné know-how, vybavenie a garantujú kvalitu opravy podľa postupov daných výrobcom, aby sa zachovala integrita a správne fungovanie motorového vozidla. Odsek 7 vyššie spomínaného zákona rovnako definuje, aké požiadavky by mal servis spĺňať pri odbornej oprave:

  • prístup k informáciám – servis by mal mať prístup k informáciám o opravách a údržbe poskytovaných výrobcom vozidla,
  • opravy podľa výrobcu – oprava by mala byť vykonaná na základe oficiálnych postupov výrobcu,
  • technické vybavenie – servis by mal disponovať potrebným technickým vybavením na odborné vykonanie opravy.

Dôležité kroky, ktoré nasledujú po oprave vozidla

Celý proces od dopravnej nehody alebo škodovej udalosti sme pre zjednodušenie spracovali do prehľadného diagramu:

diagram zobrazujúci následnosť krokov po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti
Časová os pozastavenia prevádzky vozidla
Zdroj: RPZV

Po skončení opravy vozidla je nutné, aby autorizovaná, alebo nezávislá opravovňa, vydala písomné potvrdenie, že oprava prebehla v súlade s ustanoveniami zákona. Zároveň je povinná týmto potvrdením a prislúchajúcou dokumentáciou v priebehu piatich rokov od dátumu vykonania opravy preukázať kvalitu vykonanej práce zodpovedajúcu platnej legislatíve. Na stránke www.rpzv.sk v sekcií časté otázky, bod 4 – Poškodenia vozidla, je dostupný formulár potvrdenia o oprave. Slúži najmä potrebám servisov a je možné si ho stiahnuť bezplatne a poskytnúť majiteľovi vozidla, aby ho následne predložil pri technickej kontrole, ktorá ho bezprostredne po oprave čaká.

Technická kontrola na záver

Posledným krokom je absolvovanie technickej kontroly. Jej úspešné dokončenie umožní vozidlo znovu bez obáv používať v cestnej premávke bez potreby opätovného schválenia na jeho prevádzku. Informácia sa automaticky aktualizuje na webovom sídle www.rpzv.sk, kde po zadaní VIN alebo EČV vozidla bude zobrazený príznak „Pozastavenie prevádzky vozidla: NIE“.

Výsledok kontroly pozastavenia prevádzky vozidla prostredníctvom VIN vozidla, alebo evidenčného čísla (EČV) na webovom sídle RPZV
Výsledok overenia pozastavenia prevádzky podľa EČV na stránke RPZV
Zdroj: RPZV

Výhodou je, že zistenie, či vozidlo má, alebo nemá pozastavenú prevádzky je možné získať zadarmo. Týmto spôsobom je informácia dostupná naozaj pre všetkých. K dispozícii sú aj všetky potrebné informácie o postupe v prípade, že overované vozidlo má pozastavenú prevádzku. Užitočná je najmä informácia o dátume dopravnej nehody a lehota kedy uplynie šesť zákonom stanovených mesiacov, počas ktorých je potrebné vozidlo opraviť a zároveň aj absolvovať už spomínanú technickú kontrolu.

Ak má overované vozidlo pozastavenú prevádzku, na stránke RPZV ihneď dostanete informácie o ďalšom postupe
Informácia o ďalšom postupe pri zistení pozastavenia prevádzky u overovaného vozidla na stránke RPZV
Zdroj: RPZV

RPZV vám poskytuje možnosť bezplatnej notifikácie o pozastavení prevádzky. Stačí vyplniť registračný formulár a vytvoriť si používateľské konto. Po zadaní VIN alebo EČV vášho vozidla v sekcii "Moje vozidlá" budete automaticky dostávať e-mailové notifikácie o blížiacom sa termíne konca platnosti technickej kontroly, emisnej kontroly a prípadnom pozastavení prevádzky vášho vozidla.

Voľba medzi dočasným a trvalým vyradením vozidla z evidencie

Ak sa vozidlo po odbornej oprave nepodrobí technickej kontrole do šiestich mesiacov, majiteľ má dve možnosti. Buď požiada o dočasné vyradenie vozidla z evidencie, čo znamená, že vozidlo nesmie byť počas tejto doby používané, no môže byť neskôr vrátené do evidencie. Prípadne požiadať o trvalé vyradenie z evidencie. Je dôležité dodržať jedno z týchto opatrení.

Reklamácia a dôležitá úloha Cechu predajcov a autoservisov SR

Ak sa majiteľ vozidla domnieva, že má pozastavenú prevádzku neoprávnene je možné využiť reklamačný formulár. Slúži na zachytenie problémov spojených s pozastavenou prevádzkou áut. Na základe poskytnutých informácií sa detailne analyzujú jednotlivé podnety, a to najmä, či pozastavenie prevádzky je na vozidle oprávnené, alebo nie.

Významnú úlohu v tejto problematike zohráva Cech predajcov a autoservisov SR (CPA SR), ktorý zastáva úlohu odborného garanta. Ich cieľom, ako aj cieľom samotného zákona 106/2018 Z.z., je redukovať negatívny dopad nekvalitných, a najmä neodborných, opráv po závažných dopravných nehodách, čím sa prispieva k zvýšeniu bezpečnosti vozidiel na slovenských cestách.

Kľúčové kroky a odporúčania po dopravnej nehode

Záver celej tejto problematiky je jasný. Vedomosť o pozastavení prevádzky vášho vozidla je prvý a najdôležitejší krok. Riadna oprava vozidla po dopravnej nehode a následná technická kontrola sú kľúčovými pre obnovenie jeho plnej schopnosti a zaistenie bezpečnosti na cestách. „Vstupenkou“ pre úspech TK je formulár potvrdenia o oprave, ktorým sa servis zaviazal k odbornému odstráneniu všetkých vád po dopravnej nehode.

Reklamačný formulár je užitočným nástrojom pre tých, ktorí majú podozrenie na neoprávnené pozastavenie prevádzky. Organizácie, ako je Cech predajcov a autoservisov SR, zohrávajú dôležitú úlohu pri zabezpečovaní odborných štandardov a garancií, čo je zásadné pre bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky.

Proces obnovy a prinavrátenia vozidla do prevádzky po dopravnej nehode je komplexný, ale s jasnými krokmi a podporou odborníkov, vďaka ktorým vozidlo môže opäť plniť svoju funkciu pri maximálnej miere bezpečnosti.

Ak ste si neistý ohľadom správnosti celého postupu riešenia pozastavenia prevádzky, neváhajte kontaktovať podporu RPZV prostredníctvom pozastavenieprevadzky@rpzv.sk. Ochotne vám poskytnú potrebnú pomoc a odpovedia na všetky vaše otázky.

Článok v PDF verzii

Pozastavenie prevádzky pod lupou: Čo vás čaká od A po Z