
Európska komisia (EK) predstavila návrh na komplexnú revíziu pravidiel Európskej únie (EÚ) v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, technickej kontroly a registrácie vozidiel. Novelizácia sa dotkne troch smerníc – o pravidelných technických kontrolách, o evidencii vozidiel a kontrolách úžitkových vozidiel. Cieľom je posilniť bezpečnosť v cestnej premávke, znížiť emisie a zároveň bojovať proti podvodom pri predaji ojazdených áut zvýšením transparentnosti a zavedením digitálnej registrácie vozidiel.
Kľúčové body návrhu, o ktorých bude EK diskutovať v riadnom legislatívnom konaní sú odrazom aktuálnych trendov v oblasti dopravy, najmä nárastu počtu elektromobilov a s nimi spojenými technologickými novinkami. Eurokomisár pre udržateľnú dopravu a turizmus Apostolos Tzitzikostas uviedol: „Iniciatíva predstavuje významný krok k tomu, aby boli naše cesty bezpečnejšie, vzduch čistejší a občania mali jednoduchší život.“ Dotkne sa najmä týchto oblastí:
- Zvýšenie bezpečnosti: Zavedenie rozšírených pravidelných technických kontrol pre elektrické vozidlá a pokročilé monitorovanie bezpečnostných a emisných systémov. Pre spaľovacie vozidlá staršie ako 10 rokov návrh počíta so skrátením intervalu technických kontrol na 1 rok. Takisto EK počíta so zvýšením dohľadu nad „nebezpečnými“ vozidlami – teda vozidlami po dopravných nehodách.
- Zníženie emisií: Zavedenie pokročilých metód detekcie vozidiel s vysokými emisiami za účelom zníženia znečistenia jemnými časticami.
- Digitalizácia: Zavedenie digitálneho osvedčenia o registrácii a uľahčenie cezhraničného zdieľania údajov, čím sa zvýši transparentnosť trhu. Vytvorenie a prepojenie národných registrov s prevádzkovými záznamami o vozidlách a rozšírenie súboru harmonizovaných údajov v nich.
- Ochrana spotrebiteľov: Zvýšenie dostupnosti informácií o histórii vozidiel pre kupujúcich ojazdených áut.
Jedným z pilierov návrhu je digitalizácia údajov a vytváranie vnútroštátnych databáz, ktoré umožnia efektívnejšie sledovanie a zdieľanie informácií o histórii vozidiel medzi členskými štátmi.
Slovensko v tejto oblasti zastáva pozíciu lídra a je na implementáciu zmien vyplývajúcich z návrhu Európskej komisie, týkajúcich sa zberu a zdieľania údajov o vozidlách, náležite pripravená.
Ministerstvo dopravy už v roku 2018 zriadilo Register prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV). „Ide o národný register cestných motorových vozidiel, ktorý bol vytvorený na podklade belgického modelu Car-Pass. Je jedným z prvých implementovaných národných systémov, ktoré sú zapojené do cezhraničnej výmeny dát,“ hovorí Róbert Zrubák, konateľ spoločnosti IRIS IDENT, s.r.o., ktorá je prevádzkovateľom RPZV.
Spolupráca medzi členskými krajinami pri výmene dát o najazdených kilometroch v medzinárodnom meradle bola spomalená celosvetovou pandémiou a ekonomicko-politickými udalosťami posledných rokov. Jej existencia a rozvoj by značne minimalizovali riziká spojené s kúpou problémového vozidla a viedli k posilneniu ochrany práv spotrebiteľa na trhu s ojazdenými vozidlami v celej EÚ.
R. Zrubák vysvetľuje, aké kroky boli za týmto účelom prijaté a realizované u nás: „Na Slovensku sme absolvovali a prakticky úspešne zrealizovali všetky kroky, od prípravy a schválenia legislatívy, vzniku národného registra, vytvorenia siete prispievateľov, rozšírenia zaznamenávaných údajov, pripojenia a výmeny údajov cez EUCARIS, získavania údajov na základe bilaterálnych dohôd ako napr. výmena údajov s Českom, až po aplikovanie sankcií a vytvorenie súdneho precedensu právoplatným odsúdením páchateľa.“ Dodáva, že téma automobilovej kriminality musí byť chápaná v širšom aspekte a je potrebné vymieňať nielen dáta o najazdených kilometroch, ale celé spektrum prevádzkových záznamov vozidiel napríklad na zvýšenie transparentnosti a kvality opráv.
Opatrenia navrhované Európskou komisiou v oblasti posilnenia ochrany spotrebiteľov pred podvodmi týkajúcimi sa najmä manipulácie stavu odometra zahŕňajú:
- vytvorenie digitálnych databáz s historickými údajmi o vozidle,
- možnosť cezhraničného prístupu k týmto informáciám,
- pravidelné zaznamenávanie údajov o najazdených kilometroch nielen z technických a emisných kontrol, ale aj z údržby a opráv vozidiel,
- poskytovanie údajov z odometrov vozidiel výrobcami vozidiel,
- harmonizácia dát o vozidlách vedených v národných registroch naprieč EÚ.
Tento krok je súčasťou širšej stratégie Komisie na podporu udržateľnej a bezpečnej dopravy v celej Európskej únii. V rámci dlhodobého ambiciózneho plánu Vision zero chce EÚ do roku 2050 znížiť počet úmrtí na cestách k číslam blízkym nule. Odhaduje sa, že nové opatrenia by mohli zachrániť až 7 000 životov medzi rokmi 2026 až 2050 a zároveň zabrániť až 65 000 vážnym zraneniam.
Nasledovať bude posúdenie návrhu Európskej komisie Európskym parlamentom a Radou EÚ v rámci riadneho legislatívneho postupu. V prípade ich prijatia, EK vydá delegované a vykonávacie akty pre konkrétne aspekty implementácie nových pravidiel na úrovni jednotlivých členských krajín EÚ, ktoré budú následne v rámci aproximácie práva EU upravené v národnej legislatíve členských krajín.
Článok v PDF verzii
Návrh Európskej komisie na revíziu v oblasti bezpečnosti cestnej premávky: Slovensko je na výmenu dát pripravené