Späť na novinky

ODO-Pass pomohol vysúdiť peniaze za „stočenku“

4. Jún 2025RPZV

Škoda Superb s upraveným stavom odometra sa stala predmetom súdneho sporu.

Škoda Superb opäť hlavným hrdinom? Hoci ide o model, ktorý si medzi slovenskými vodičmi získal veľkú obľubu, v tomto prípade si auto samotné zahralo len vedľajšiu rolu. Nejde o žiadny haváriou zničený kus po pofidérnej oprave. Opäť máme na scéne prípad manipulácie s počítadlom najazdených kilometrov. Možno si poviete – nič prevratné, veď stočený Superb o pol milióna sme tu už mali. No v tomto príbehu zohral kľúčovú úlohu ODO-Pass, teda výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV). Prípad, ktorý mohol skončiť ako ďalšie trpké sklamanie z kúpy stočenej jazdenky, bol vďaka spoľahlivým dátam v ODO-Passe zavŕšený úspešným súdnym sporom. Kupujúci sa rozhodol konať, a napokon uspel – vysúdil späť celú kúpnu sumu. Súd akceptoval ODO-Pass ako relevantný dôkaz.

Kúpa sa javila ako superB rozhodnutie

Aby sme lepšie porozumeli okolnostiam tohto prípadu, musíme sa vrátiť na záver roka 2021. V tom období si pán Štefan – ako ho budeme v príbehu nazývať – kúpil Škodu Superb. Vozidlo malo v tom čase 12 rokov a predávajúci uvádzal, že má najazdených 265-tisíc kilometrov. Dohodnutá suma 7 300 eur bola uhradená v hotovosti pri podpise kúpnej zmluvy a auto si nový majiteľ hneď odviezol. Na prvý pohľad išlo o bezproblémový obchod – všetko prebehlo hladko, k spokojnosti oboch strán. Aspoň zatiaľ...

Lepšie neskoro, ako vôbec

Krátko po kúpe sa ukázalo, že technický stav vozidla nezodpovedá očakávaniam p. Štefana. Objavili sa prvé technické problémy – najprv išlo o únik chladiacej kvapaliny, no to bol len začiatok. Dôkladnejšia prehliadka v autoservise odhalila celý rad vážnych závad: chýbajúci DPF filter, čo znamenalo, že vozidlo nespĺňalo emisné normy a nebolo legálne prevádzkovateľné, nefunkčný EGR ventil, poškodené variabilné sanie, závady na zadnej náprave, výrazne opotrebované rozvody a únik oleja z prevodovky.

Tieto zistenia v Štefanovi vzbudili podozrenie, že nejde len o bežné opotrebovanie staršieho vozidla. Rozhodol sa preto preveriť históriu auta prostredníctvom Registra prevádzkových záznamov vozidiel. A výsledok ho šokoval: skutočný nájazd bol o takmer 230-tisíc kilometrov vyšší, než uvádzal predávajúci. Inými slovami – auto malo najazdené takmer dvojnásobok toho, čo stálo v inzeráte a zmluve.

Priebeh stavu najazdených kilometrov v ODO-Passe zobrazuje náhly úbytok kilometrov pred dovozom na SR. Priebeh stavu najazdených kilometrov v ODO-Passe zobrazuje náhly úbytok kilometrov pred dovozom na SR.
História priebehu najazdených kilometrov Škody Superb zobrazený v ODO-Passe. Zdroj: rpzv.sk

Hrdinom príbehu ODO-Pass

Vo februári 2022 sa pán Štefan oficiálne obrátil na predávajúceho s oznámením, že vozidlo má závažnú a neodstrániteľnú vadu, ktorá mu bráni v jeho riadnom a bezpečnom používaní. Odkázal sa pritom na § 597 ods. 1 Občianskeho zákonníka a uplatnil si právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy. Požadoval vrátenie celej kúpnej sumy vo výške 7 300 eur výmenou za spätné odovzdanie vozidla – spolu s najazdenými kilometrami, ktoré si rozhodne „nekúpil“, a „bonusom“ v podobe množstva technických vád. Ako dôkaz o neoprávnenej manipulácii so stavom odometra predložil výpis z RPZV – ODO-Pass, ktorý obsahuje priebežne zaznamenaný nájazd kilometrov.

Podľa § 153 ods. 6 zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke sa za referenčné údaje pri posudzovaní manipulácie s odometrom považujú záznamy vedené v RPZV a doplňujúce informácie z Medzinárodného informačného systému vozidiel (Eucaris).

Fotografia odometra zobrazuje stav kilometrov po nezákonnej manipulácii.
Fotografia upraveného stavu odometra zaznamenaná na kontrole originality. Zdroj: ko.sk

Dištanc od zodpovednosti

Ako sa dalo očakávať, predávajúci sa odmietol postaviť k situácii čelom a prevziať zodpovednosť za stav vozidla. Žiadosť o odstúpenie od kúpnej zmluvy neuznal. Je možné, že o zásahu do odometra sám nevedel, no z hľadiska práva je táto okolnosť bezpredmetná. Podľa princípu objektívnej zodpovednosti, ktorý zakotvuje Občiansky zákonník, nesie predávajúci zodpovednosť za všetky vady, ktoré na vozidle v čase predaja už existovali – bez ohľadu na to, či o nich predajca vedel, alebo boli skryté. Zbaviť sa tejto zodpovednosti môže len vtedy, ak na konkrétnu vadu kupujúceho pred podpisom zmluvy výslovne upozorní.

Pán Štefan, presvedčený o oprávnenosti svojich nárokov a vybavený relevantnými dôkazmi, sa rozhodol riešiť spor súdnou cestou. Súd sa priklonil k názoru, že počet najazdených kilometrov je jednou z kľúčových vlastností vozidla, ktorú kupujúci pri rozhodovaní prirodzene zohľadňuje – a ktorá výrazne ovplyvňuje jeho rozhodnutie auto za danú cenu kúpiť či nekúpiť. Nezhoda medzi deklarovaným a skutočným stavom počítadla kilometrov preto predstavuje závažný nedostatok predávanej veci, ktorý zakladá právo na odstúpenie od zmluvy. Kľúčový dôkaz? ODO-Pass.

Spravodlivosť na strane kupujúceho

Po všetkých komplikáciách a odmietaní zo strany predávajúceho sa pán Štefan konečne dočkal zadosťučinenia. Súd prvej inštancie na základe predložených dôkazov uznal, že auto, ktoré kúpil, nemalo vlastnosti dohodnuté v kúpnej zmluve. Konkrétne – automobil mal v skutočnosti vyšší počet najazdených kilometrov, než aký deklaroval predávajúci. Tento rozpor medzi skutočným a uvádzaným stavom odometra súd vyhodnotil ako nedostatok vlastností predávanej veci. Na základe týchto skutočností dal súd za pravdu žalobcovi a rozhodol v jeho prospech. Nárok pána Štefana na odstúpenie od zmluvy uznal ako oprávnený. ODO-Pass sa v tomto prípade ukázal ako neoceniteľný dôkaz, ktorý v súdnej sieni zavážil.

Odvolanie neuspelo – pravda zostala na strane kupujúceho

Hoci sa predávajúci pokúsil zvrátiť verdikt odvolaním, neuspel. Odvolací súd potvrdil, že prvostupňové rozhodnutie bolo správne a dôkazy dostatočne preukázali kľúčové skutočnosti. Rozsudok teda nadobudol právoplatnosť – predávajúci je povinný vrátiť pánovi Štefanovi celú kúpnu cenu 7 300 eur, navyše s úrokom z omeškania vo výške 5 % ročne, počítaným od momentu, keď mu bolo doručené odstúpenie od zmluvy. K tomu sa pripočítava aj náhrada všetkých trov súdneho konania – predávajúci tak musí uhradiť i všetky náklady, ktoré kupujúci v súvislosti so sporom vynaložil.

Aj v tomto štádiu zohral ODO-Pass kľúčovú úlohu. Z ľahko dostupného výpisu sa stal rozhodujúci dôkaz, ktorý pomohol obhájiť pravdu a ochrániť kupujúceho pred finančnou ujmou. Tento prípad jasne ukazuje, že transparentná história vozidla nie je len prázdna fráza. Pri kúpe ojazdeného auta môže byť práve kvalitná dátová dokumentácia tým, čo rozhodne o výsledku sporu. A netreba zabúdať ani na formuláciu a obsah kúpnej zmluvy.

Ak sa chystáte kúpiť ojazdené auto, majte ODO-Pass po ruke. Nie je to len nástroj prevencie – môže byť aj esom v rukáve, ktoré rozhodne v kritickej chvíli.

Znalosť je vaša najlepšia výbava

Situácie, kedy sa po kúpe jazdenky dodatočne objavia skryté vady, nie sú zriedkavé. Môže sa to stať aj skúsenému motoristovi. Právo však v takých prípadoch poskytuje kupujúcemu účinnú ochranu. Pomôcť vám môžu tieto užitočné informácie:

  1. Ak vozidlo skrýva vadu, o ktorej vás predávajúci neinformoval, máte podľa § 597 ods. 1 Občianskeho zákonníka právo na primeranú zľavu z ceny zodpovedajúcu povahe a rozsahu vady. Ak ide o závažnú vadu, ktorá znemožňuje bežné užívanie vozidla, môžete od zmluvy úplne odstúpiť.
  2. Predávajúci je povinný upozorniť na vady, ktoré pozná alebo by mal poznať – a to vrátane skrytých aj zjavne viditeľných. V prípade, že tak neurobí, zodpovedá za všetky chyby, o ktorých vás neinformoval – bez ohľadu na to, či o nich vedel alebo nie (§ 596 OZ). Výnimkou sú len tie vady, na ktoré vás výslovne upozornil ešte pred uzavretím zmluvy.
  3. Ak sa vada prejaví až po kúpe, ale existovala už pri prevzatí vozidla, predávajúci za ňu stále nesie zodpovednosť. V tomto prípade totiž platí princíp tzv. objektívnej zodpovednosti – to znamená, že nezáleží na tom, či o vade vedel alebo nie. Dôležité je len to, že bola prítomná v čase kúpy. Existencia „stočených kilometrov“ v čase kúpy je ľahko preukázateľná ODO-Passom. Z pohľadu zákona obsahuje referenčné údaje na posúdenie manipulácie.
  4. Kúpna zmluva môže v prípade sporu rozhodnúť o vašom úspechu alebo neúspechu. Preto si dajte záležať na jej presnom a jasnom znení – najmä ak kupujete ojazdené vozidlo. Dobrá zmluva je rovnako dôležitá ako dobrá technická obhliadka a overenie pred kúpou.

Článok v PDF verzii

ODO-Pass pomohol vysúdiť peniaze za „stočenku“