Späť na novinky

Pozastavenie prevádzky pod lupou: Kde a ako zistím, či má vozidlo pozastavenú prevádzku?

1. Február 2023RPZV

s príchodom zimy nastupuje obdobie zvýšeného počtu dopravných nehôd a škodových udalostí
S príchodom zimy nastupuje obdobie zvýšeného počtu dopravných nehôd a škodových udalostí
Zdroj: freepik

Zbystriť pozornosť by mali vodiči, ktorí boli po 1. 1. 2022 účastníkmi dopravnej nehody. Vtedy totiž vstúpila do platnosti novela Zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Do zákona sa dostal nový pojem, tzv. pozastavenie prevádzky vozidla. Dôjde k nej po dopravnej nehode alebo škodovej udalosti, ktorá má vplyv na hlavné bezpečnostné prvky vozidla. Toto opatrenie sa týka výlučne vozidiel kategórie M1 a N1.

Termín, ktorý si každý vysvetľuje po svojom

Napriek tomu, že novela je v platnosti už takmer 2 roky, povedomie o tejto problematike je medzi vodičmi stále nízke. Pozastavenie prevádzky si navyše každý vysvetľuje po svojom. Zákonná definícia hovorí jasnou rečou - pozastavenie prevádzky vozidla je obmedzené časové obdobie, počas ktorého nie je povolené používanie vozidla v cestnej premávke.

Mnoho motoristov si pozastavenie prevádzky zamieňa s vyradením vozidla z evidencie, čo nie je správne. Napokon hlavný rozdiel vyplýva z významu slova „pozastavene“, ktoré hovorí len o dočasnom opatrení pre vozidlá, ktoré nie sú technicky spôsobilé na používanie v dôsledku haváriou poškodeného/poškodených hlavných bezpečnostných prvkov (HBP).

K vyradeniu z evidencie by malo dôjsť nedošlo k odstráneniu chýb spôsobených poškodením, ktoré vozidlo z prevádzky diskvalifikovalo a zároveň sa auto nepodrobí technickej kontrole pravidelnej alebo opakovanej mimo pravidelnú lehotu. V tomto prípade je vlastník vozidla povinný bezodkladne požiadať o dočasné, alebo trvalé vyradenie vozidla z evidencie.

Nový proces schválenia vozidla na prevádzku nie je potrebný, ak dôvody pozastavenia prevádzky pominuli.

Viete, ktoré sú hlavné bezpečnostné prvky vozidla?

V ktorých prípadoch dochádza k pozastaveniu prevádzky? Hoci to vyzerá jednoznačne, nie vždy je na prvý pohľad úplne jasné, že naozaj došlo k poškodeniu hlavného bezpečnostného prvku vozidla, ktorými sa rozumejú:

  1. Zavesenie kolies
  2. Deformačné zóny
  3. Systém airbagov
  4. Riadenie
  5. Brzdy

Najmä deformačné zóny sú oblasťou, pri ktorej je posúdenie náročnejšie. Preto pre ilustráciu uvedieme príklady. Môže ísť napríklad o poškodenie, ktoré si vyžaduje:

  • rovnanie nosných častí skeletu karosérie (priečne nosníky, pozdĺžne nosníky, stĺpiky karosérie)
  • výmenu nosných častí skeletu karosérie
  • výmenu vonkajších pevne pripojených častí skeletu karosérie (napr. podbeh, zadný blatník, škrupina strechy, zadné čelo)
  • zásah do skeletu karosérie delením a spájaním materiálov (rezanie, zváranie, lepenie, nitovanie a pod.)

vystrelený airbag je jedným z najviditeľnejších indikátorov poškodenia hlavných bezpečnostných prvkov
Vystrelený airbag signalizuje poškodenie HBP
Zdroj: freepik

Informácie pod jednou strechou

Stačí naozaj málo, aby sa vodič vyhol nepríjemnému prekvapeniu v budúcnosti. Overenie pozastavenia prevádzky je bezplatné a k informácii sa dostanete po zadaní VIN alebo EČV na domovskej stránke Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV).

V niektorých prípadoch informáciu o pozastavení prevádzky získate priamo od príslušníka policajného zboru, ktorý bol vyslaný na miesto dopravnej nehody. Informovať vás môže aj autoopravovňa, ktorá sa zaoberá opravou haváriou poškodeného vozidla, a to v prípade, že je prispievateľom do RPZV, alebo si z vlastnej iniciatívy informáciu na webe RPZV vyhľadá.

Zobrazenie príznaku pozastavenia prevádzky na webovom sídle RPZV
Výsledok overenia pozastavenia prevádzky podľa EČV na stránke RPZV
Zdroj: RPZV

Overenie vozidla odporúčame najmä ak plánujete kúpu ojazdeného vozidla a to z dôvodu, že zamlčanie predchádzajúceho poškodenia vozidla predávajúcim je žiaľ bežná prax. Môže sa tiež stať, že sám predávajúci o pozastavení prevádzky nevie. Hoci sa nejedná o dôvod brániaci prepisu, poznať túto skutočnosť a zasadiť ju do celkového kontextu overenia vozidla môže výrazne napomôcť pri rozhodovaní o kúpe, prípadne rokovaní o férových podmienkach predaja.

Nahliadnuť do histórie vozidla umožnia aj výpisy z RPZV - ODO-Pass a AUTO-Pass, ktoré poskytujú nielen kontrolu nad informáciami o vozidle, ale otvárajú dvere k uváženému rozhodnutiu o kúpe. S ich pomocou ľahko a rýchlo zistíte, či vozidlo nemá „stočené“ kilometre, alebo či nie je predmetom záložného práva, exekučne blokované, v neukončenom lízingu alebo nebolo v minulosti havarované.

Mám pozastavenú prevádzku, ako ďalej?

Prvý dôležitý krok ste už spravili – máte vedomosť o pozastavení prevádzky. Ak sa jedná o vaše vozidlo, vaše ďalšie kroky by mali viesť do autoopravovne. Mnohí motoristi sa mylne domnievajú, že iba autorizovaná autoopravovňa má oprávnenie opraviť vozidlo s poškodením HBP. Či si vyberiete autorizovaný servis alebo nezávislú autoopravovňu, pri výbere dbajte na to, aby bolo vozidlo opravené podľa postupov výrobcu a oprava bola podľa požiadaviek zákona riadne zdokumentovaná. Zo servisu by ste mali odísť s vyplneným a potvrdeným formulárom o oprave. Posledným krokom je objednať sa na stanici technickej kontroly a do 180 dní od vyznačenia pozastavenia prevádzka TK aj absolvovať. Úspešným dokončením TK sa príznak pozastavenia prevádzky automaticky na stránke RPZV zruší a vozidlo je možné používať v cestnej premávke.

Medzi miestom opravy vozidla a sídlom najbližšieho pracoviska technickej kontroly je možné na prepravu využiť aj predmetné vozidlo, avšak v prípade potreby je vodič povinný kontrolným orgánom preukázať, že oprava bola ukončená v daný deň a vozidlo sa využíva výlučne na daný účel.

S pozastavením prevádzky sa môžete stretnúť aj pri overovaní vozidla, ktoré by ste chceli kúpiť. V takomto prípade odporúčame, aby náležitosti spojené s odstránením dôvodov pozastavenia prevádzky boli vykonané v réžii predávajúceho ešte pred podpisom Kúpnej zmluvy.

Bude ma to niečo stáť? Hrozia mi sankcie?

Cieľom systému je prostredníctvom odbornej opravy zvýšiť bezpečnosť posádky a cestnej premávky. Viaceré nezávislé testy automobilov po oprave preukázali, že nedostatočne kvalitná oprava po dopravnej nehode môže viesť k zvýšenej nehodovosti, či zraneniu až smrti posádky. V záujme zvýšenia bezpečnosti preto došlo k zmene pravidiel pri oprave haváriou poškodeného vozidla. Dodržať vysoký štandard a kvalitu opravy je možné len za predpokladu použitia náležitého technického vybavenia a dodržania postupu predpísaného výrobcom vozidla. Ak ste už boli účastníkom dopravnej nehody, s nákladmi spojenými s opravou už určite počítate. Navyše oproti minulosti je absolvovanie technickej kontroly.

V prípade, že nedodržíte zákonom stanovenú lehotu na odstránenie príčin pozastavenia prevádzky, nehrozia Vám žiadne sankcie. Ako sme ale upozorňovali v úvode článku, ste povinný bezodkladne požiadať o dočasné alebo trvalé vyradenie vozidla z evidencie.

Kde hľadať pomoc?

Spísali sme najčastejšie otázky týkajúce sa procesu pozastavenia prevádzky a nájdete ich na našej stránke v častých otázkach. Ak napriek tomu máte pochybnosť, či postupujete správne, naši kolegovia na podpore RPZV sú vám k dispozícii na e-mailovej adrese: pozastavenieprevadzky@rpzv.sk alebo tiež môžete použiť náš kontaktný formulár.

Článok v PDF verzii

Pozastavenie prevádzky pod lupou: Kde a ako zistím, či má vozidlo pozastavenú prevádzku?