Dlhá zima a nepriaznivé podmienky na cestách, mínusové teploty, posypová soľ a mokré vozovky zanechajú na vozidle stopu. Trpí nielen podvozok, ale aj brzdové kotúče a karoséria. Pravidelná údržba pomáha predchádzať trvalým poškodeniam a predlžuje životnosť vášho automobilu. Cieľom sú nielen estetické vylepšenia, ale hlavne zabezpečenie spoľahlivej a bezpečnej jazdy.
V tomto článku sme pre vás pripravili niekoľko dôležitých krokov, na ktoré by ste mali upriamiť svoju pozornosť. Vášmu autu pomôžu dostať sa po náročných mesiacoch opäť do kondície.
Čistenie vozidla
Po zime môže byť vaše vozidlo znečistené od soli, piesku a špiny. Dôkladné čistenie karosérie, diskov a podvozku by malo byť samozrejmosťou. Nejde pritom len o estetickú záležitosť. Správna starostlivosť a údržba vozidla pomôže zabrániť korózii a predĺžiť životnosť a spoľahlivosť vášho auta. Pozornosť treba venovať aj interiéru, ktorý vo vlhkých zimných mesiacoch podlieha väčšiemu znečisteniu. Ak si na čistenie neviete vyhradiť pár hodín svojho času, oslovte odborníkov, ktorí vám auto profesionálne vyčistia, vytepujú, prípadne vydezinfikujú ozónom.
Výmena zimných pneumatík za letné
Keď sa už auto leskne od vosku a vonia novotou, na rad prichádzajú pneumatiky. Slovenská legislatíva neurčuje, kedy je správny čas na ich výmenu. Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 Z. z. hovorí len o povinnosti zimných pneumatík, ktoré prikazuje používať pre vozidlá kategórie M2, M3 a N2 a N3 v období od 15. novembra do 31. marca. Pre osobné motorové vozidlá kategórie M1 a N1 do 3,5 tony platí, že čas na prezutie označených zimných pneumatík nastáva práve vtedy, keď sa na vozovke udržuje súvislá vrstva snehu, ľadu a námrazy.
Nastal správny čas na výmenu za letné? Vo všeobecnosti sa odporúča vymeniť zimné pneumatiky za letné, ak sa po dobu aspoň 3 dní najnižšia denná teplota pohybuje okolo 7°C a viac. Je to z dôvodu, že zimné pneumatiky už pri tejto teplote strácajú svoje vlastnosti a teda aj opodstatnenie. Letné pneumatiky sú navrhnuté tak, aby zabezpečovali ideálnu priľnavosť pri letných teplotách a suchých podmienkach na cestách. Jazdou na zimných pneumatikách v lete riskujete vlastnú bezpečnosť. Ak je zimná zmes dlhodobo vytavovaná vyšším teplotám, má to negatívny vplyv na brzdné vlastnosti, životnosť pneumatík a spotrebu paliva.
Nezabudnite, že okrem samotnej výmeny je potrebné skontrolovať aj ich stav, hĺbku dezénu a tlak. Minimálna hĺbka dezénu pre zachovanie jazdných vlastností vo všetkých podmienkach je 4 mm, tlak je individuálne odporúčaný výrobcom vozidla, pretože každé auto vyžaduje odlišnú úroveň. Podľa výskumu spoločnosti Bridgestone až 6% smrteľných nehôd na cestách majú na svedomí defekty, roztrhnutie, alebo pokles tlaku vzduchu v pneumatikách. Kontrolu určite nepodceňujte a vykonajte ju aspoň jedenkrát mesačne.
Vek pneumatiky skontrolujete veľmi jednoducho, pretože je uvedený na bočnici symbolom DOT, za ktorým nasleduje kód továrne a za ním 4-miestne číslo. Prvé dve miesta označujú týždeň a druhé dve rok. Napr. 0219 znamená február 2019. Životnosť pneumatík nie je ľahké určiť. Zahraničné normy hovoria o 6 rokoch, u nás motoristi menia každých 8-10 rokov v závislosti od najazdených kilometrov a miery opotrebenia.
Kontrola prevádzkových kvapalín pre dlhší život motora
Skontrolovať hladinu motorového oleja zvládne azda každý. Ak si netrúfate na doplnenie, spoľahnite sa na vášho automechanika. Okrem doplnenia alebo výmeny motorového oleja hravo zvládne aj výmenu olejového, vzduchového a palivového filtra a kontrolu hladiny či doplnenie chladiacej kvapaliny.
Bezpečný výhľad zabezpečí vhodná zmes do ostrekovačov
Pretrepať, nemiešať! A to so všetkou vážnosťou. Odborníci neodporúčajú miešanie zimnej a letnej zmesi, pretože majú odlišné zloženie a tým pádom aj vlastnosti. Zimná zmes obsahuje nemrznúcu zložku, ktorá dlhodobým používaním môže ovplyvniť životnosť stieračov. Naopak, neobsahuje odmasťovaciu zložku, preto je menej účinná pri čistení nalepeného hmyzu, peľu a iných nečistôt, ktorým sa v letných mesiacoch nevyhnete.
Komfort v letných horúčavách
Nefunkčná klíma v letných horúčavách môže byť nepríjemným prekvapením. Vyskúšajte, či bezproblémovo chladí už na jar. V prípade, že po jej zapnutí cítite zápach, je čas na výmenu filtrov a dezinfekciu klimatizácie v ktorej sa mohli namnožiť rôzne baktérie a plesne. Obzvlášť nebezpečná je zanesená klimatizácia pre alergikov, pretože v kabíne vozidla sa môže koncentrovať zvýšené množstvo mikroorganizmov, alergénov (peľov), výfukových plynov, škodlivín, prachu a sadzí, čo môže dráždiť oči, vyvolať kýchanie a slzenie a tým skomplikovať plynulosť jazdy. Keď vodič kýchne pri rýchlosti 50km/h, prejde cca 13 metrov naslepo. Nie je totiž možné pri kýchnutí udržať oči otvorené.
Brzdy a geometria
Správne fungujúci brzdový systém je kľúčový pre bezpečnú jazdu. V zime môže byť, rovnako ako náprava, vystavený zvýšenej záťaži. Drobné nečistoty, či posypová soľ sa počas zimy mohli dostať medzi brzdové kotúče a platničky a spôsobiť poškodenie. Jazda po výtlkoch im tiež na kondícii nepridáva. Ideálny čas na kontrolu a čistenie je pri výmene pneumatík. Okrem stavu a mechanického poškodenia treba prezrieť aj brzdové hadičky a stav kvapaliny a dať skontrolovať geometriu.
Má batéria dosť „šťavy“?
Mnohí vodiči sa domnievajú, že zima a mínusové teploty majú zásadný vplyv na vybíjanie akumulátora. Vysoké letné horúčavy pritom batérii neprospievajú rovnako ako zimné mrazy. Garážovanie vozidla pomáha predĺžiť jej životnosť. V lete sa snažte parkovať v tieni. Ak nepatríte k šťastlivcom s vlastnou garážou, akumulátor vo vašom vozidle si zaslúži zvýšenú pozornosť a starostlivosť. Nie je to práca pre každého, a preto ak si netrúfate, opäť nastal čas povolať do služby odborníka. Batériu treba vyčistiť, vykonať meranie úrovne uskladnenej energie pri voľnobežných otáčkach pomocou multimetra, prípadne vykonať záťažový test, ktorý odhalí aktuálny stav a schopnosť znovu nabíjania.
Oplatí sa problémom predchádzať, automobil parkovať v garáži, pri dlhšej nečinnosti batériu odpojiť a uskladniť napr. v pivnici, pravidelne ju čistiť a jazdiť aspoň 2-krát mesačne dlhšie trasy, aby sa stihla dobiť. Orientačná doba do plného nabitia je cca pol hodina jazdy alebo súvisle prejdených 50km.
Povinná výbava
Porucha, nehoda... situácie, ktoré nikto z nás nechce zažiť, no je dobre byť na ne pripravený. Pri jarnej údržbe vozidla preto neváhajte nahliadnuť aj do kufra a skontrolovať, či tam máte všetko, čo definuje zákon pre osobné motorové vozidlá do 3,5t:
- Prenosný výstražný trojuholník
- Reflexný odev
- Náhradné koleso s diskom a pneumatikou, kľúč na matice a príručný zdvihák (neplatí pre vozidlá vybavené technológiou run-flat a vozidlá vybavené súpravou na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky)
- Lekárnička
Náhradné elektrické poistky, žiarovky a ťažné lano síce nie sú povinné, no je fajn ich mať. To isté platí pre snehové reťaze a hasiaci prístroj. Sú to položky, ktoré vás finančne nezruinujú, no v krízovej situácii ich oceníte.
Odporúčame mať v aute aj tlačivo „Správa o nehode“. Je určené za zaznamenanie základných údajov o dopravnej nehode alebo škodovej udalosti. Slúži ako jeden z podkladov pre likvidáciu poistnej udalosti.
Tak ako venujete dostatočnú pozornosť overeniu vozidla pred jeho kúpou, tak treba venovať čas jeho údržbe a technickému stavu. Odvďačí sa vám spoľahlivou a bezpečnou prevádzkou.
Článok v PDF verzii
Jarná údržba vozidla nie je len kozmetická záležitosť