Mať vo vlastníctve automobilovú ikonu je snom mnohých nadšencov motorizmu. Pre jedinečný kúsok, ktorý je súčasťou automobilovej histórie a neparkuje v každej garáži sú ochotní cestovať aj za hranice. Takto to bolo aj s kultovým modelom Land Rover Defender z limitovanej edície Heritage z roku 2016, ktorý bol dovezený z Nemecka.
Tento legendárny off-road prestali vyrábať začiatkom roku 2016. Definitívnu stopku mu udelili nároky na emisie, bezpečnosť a pokles záujmu spotrebiteľov v dôsledku rastúcich požiadaviek na technologické vybavenie modernej doby. Vozidlo, schopné bez problémov zvládnuť aj náročnejší terén afrického safari, alebo horúcu púšť v Katare si však našlo cestu na Slovensko.
„Príliš staré“ nové auto
Slovenský majiteľ sa zo svojho unikátneho kúsku dlho netešil. Ešte koncom roka 2022 sa Defender podrobil administratívnej kontrole originality (KO). Tá prebehla, na základe CoC osvedčenia a dokladu o nadobudnutí, štandardne a bez komplikácií. Tento vzácny model, z ktorého bolo vyrobených len 2 564 kusov, totiž doposiaľ nebol registrovaný.
Následne zamieril na Okresný úrad, kde podal žiadosť o uznanie, alebo schválenie jednotlivo dovezeného vozidla z iného členského či zmluvného štátu s cieľom získať Osvedčenie o evidencii.
Prvú stopku udelili emisné normy
Sen o vlastníctve výnimočného Defenderu sa pre nového majiteľa zmenil na nočnú moru. Schválenie registrácie bolo zamietnuté pre neplnenie emisných noriem. Vozidlo, ktoré malo byť ozdobou jeho zbierky, sa stalo nepoužiteľným. Vysoká obstarávacia cena Defendera zrejme zapríčinila, že auto u predajcu stálo dlhšie ako malo. Posledný možný termín na prihlásenie v zmysle platných euronoriem bol rok 2018 a majiteľ, žiaľ, o tejto skutočnosti nebol informovaný. Jeho nevedomosť a možno aj zámerné zamlčanie tejto informácie predajcom ho stáli možnosť legálne využívať tento automobil. Rozhodnutie nadobudlo platnosť a Defender nebolo možné prihlásiť do evidencie v krajinách EÚ. Jeho ďalší osud ostal neznámy, a to až do momentu, keď sa znovu objavilo na pracovisku KO.
Druhý pokus bol v rozpore s predpismi
Krátko po neúspechu na Okresnom úrade sa Defender znoju objavil na pracovisku kontroly originality. Tentokrát s českými „papiermi“ vydaným k prevozným značkám. Technici si počas výkonu KO všimli nezrovnalosti v osvedčení. Konzultácia a overenie údajov s registračnou autoritou v ČR priniesla jasný záver - evidencia prebehla v rozpore s predpismi. V dôsledku tohto zistenia nebolo možné vozidlo na Slovensku preregistrovať. A tak sa Land Rover v príznačnej farbe Grasmere green, typickej pre edíciu Heritage, stratil z dohľadu. Nie však nadlho..
Do tretice všetko dobré? Sotva..
Druhý pokus zastavila kontrola originality, ktorá odhalila falšovanie a procesné chyby. Majiteľ to ani napriek týmto prekážkam nevzdal a do tretice sa pokúsil dostať auto na Slovensko. Tentokrát skúsil šťastie so španielskymi dokladmi. V španielskom osvedčení o evidencii sa objavil dátum prvej evidencie v júni 2016. Háčik bol v tom, že tento dátum vôbec nezapadal do príbehu. Defender už na Slovensku svoju neslávnu históriu mal – osvedčenie o zhode (CoC) predložené pri prvej KO nebolo označené dátumom prvej evidencie. A preto dátum v španielskych dokladoch nedával zmysel.
Hoci španielske osvedčenie javilo známky pravosti, údaje v ňom naznačovali, že došlo k manipulácii. Španielska registračná autorita napokon potvrdila podozrenie z falšovania. Neobvyklý Defender tam nikdy registrovaný nebol.
Záver v rukách polície
Prvýkrát majiteľ konal v nevedomosti, ďalšie pokusy však boli účelovou snahou obísť pravidlá. Pri poslednom pokuse došlo k falšovaniu dokladov, a preto bol tento prípad postúpený Polícii SR.
Aby ste sa vyhli podobným problémom pri dovoze, dôkladne si pred kúpou v zahraničí overte, či vozidlo spĺňa emisné normy. Rovnako ako neplnenie emisných noriem môže byť prekážkou pri registrácii vozidiel, problém môže nastať pri ešte neregistrovaných hybridných* a elektrických vozidlách staršieho roku výroby, ktoré majú vydané CoC pred 1.9.2023. Týka sa nezhody so súčasnými požiadavkami zvukovej signalizácie ASAS, ktorá už bráni uvedeniu takéhoto vozidla do prevádzky.
Predmetom skúmania kontroly originality nie je plnenie štandardov, a preto by si každý záujemca mal tieto informácie pred kúpou nového vozidla v zahraničí vo vlastnom záujme overiť. Pokus o registráciu vozidla, ktoré nespĺňa normy, bude na Okresnom úrade neúspešný, rovnako ako pokus o legalizáciu na základe sfalšovaných dokladov, pri ktorom dá stopku kontrola originality.
* týka sa kategórií M a N, ktoré môžu z hľadiska ich počuteľnosti jazdiť v normálnom režime pri spätnom, alebo aspoň jednom prevodovom stupni na jazdu vpred bez činnosti spaľovacieho motora
Článok v PDF verzii
Ako sa z ikonického Defendera stal nečakaný problém