Späť na novinky

Automobilový trh na Slovensku v číslach

2. December 2025RPZV

Tlačová správa RPZV a KO o stave automobilového trhu SR

Slovenský automobilový trh v období od januára do októbra 2025 zaznamenal mierny medziročný pokles registrácií nových osobných vozidiel kategórií M1 a N1 o 6,1 %. Tento trend môže byť ovplyvnený rastom cien a celkovou ekonomickou situáciou. Lídrom na trhu zostáva značka Škoda, ktorá dominuje nielen v registráciách, ale aj medzi dovezenými a overovanými vozidlami.

Výrazné zmeny sa prejavili v segmente alternatívnych pohonov. Predaj elektromobilov medziročne vzrástol o takmer 78 %, zatiaľ čo vozidlá s naftovým motorom zaznamenali pokles o približne 15 % a benzínové vozidlá o necelých 12 %. „Podiel vozidiel s dízlovým agregátom v rámci dovozov má mierne klesajúci trend, čo môže naznačovať znižovanie záujmu o naftové vozidlá. Presnejšie ide o pokles 7,6 %, z 58,8 % v januári na 51,2 % v októbri. Napriek tomuto krátkodobému poklesu, dízlové motorizácie sú aj vďaka nižšej spotrebe v porovnaní s klasickým benzínom pri dovoze stále najobľúbenejšie a na dovoze predstavujú podiel až 55 %. Rovnako klesajú aj registrácie nových áut s naftovým motorom – konkrétne o 14,9 % oproti minulému roku“ hodnotí Nikola Trebulová, projektová manažérka RPZV.

Trend nárastu elektromobilov sa prejavuje aj pri dovoze, kde podiel čisto elektrických vozidiel (BEV) dosahoval v októbri až 11 %. Najpopulárnejšou značkou medzi dovozom elektromobilov bola Tesla (38 %), nasledovaná nemeckými značkami Volkswagen, Audi, BMW a Mercedes s približne tretinovým podielom, pričom ázijské značky Hyundai, KIA a Nissan tiež posilnili svoje zastúpenie.

Dovoz vozidiel zaznamenal mierny pokles o približne 400 áut oproti minulému roku, pričom dominujú značky Škoda, Volkswagen, BMW a Mercedes. Slovenskí vodiči preferujú vozidlá po prvom majiteľovi s dobrou servisnou históriou. Priemerný vek vozidiel dovezených v roku 2025 je 8,4 roka a priemerný počet najazdených kilometrov pri dovoze 189 900 km. Vozidlá staršie ako 10 rokov predstavujú 32 % podiel na dovoze, zatiaľ čo mladé vozidlá do 3 rokov tvoria iba 15 %. 23 % vozidiel z dovozu vykazuje minulé poškodenia a u 12,5 % evidujeme manipuláciu alebo podozrenie na manipuláciu stavu odometra.

Trh nových vozidiel sa po spomalení začiatkom roka zotavuje, s výrazným rastom registrácií elektromobilov, najmä v mesiacoch jún a október. Škoda jednoznačne dominuje trhu, pričom v rebríčku TOP 10 Škodu reprezentujú modely Octavia, Fabia, Karoq, Kodiaq, Kamiq a Scala. Medzi ázijskými konkurentmi v registráciách dominuje Toyota, Kia a Hyundai.

Slovenskí motoristi najčastejšie overovali značku Škoda, najmä model Octavia, nasledujú Superb a Fabia. U 17 % overených vozidiel bola zistená manipulácia alebo podozrenie na manipuláciu so stavom odometra, 61 % malo evidované poškodenia a 15 % nemalo platné povinné zmluvné poistenie. „Každá šiesta Škodovka overená v RPZV vykazuje známky manipulácie alebo podozrenia na manipuláciu stavu odometra. Odhaduje sa, že „stočenie“ o 100 000 kilometrov zvýši hodnotu vozidla o 25 - 30 % v závislosti od veku a modelu vozidla. Cieľom podvodníkov je neoprávnene sa obohatiť na úkor kupujúceho. Okrem finančnej ujmy je tu však aj iný rozmer takéhoto konania – bezpečnosť. Počet najazdených kilometrov je jedným z kľúčových faktorov, ktorý priamo ovplyvňuje technický stav vozidla, amortizáciu a tým aj jeho trhovú hodnotu. Manipulácia s týmto ukazovateľom vedie k následkom pre spotrebiteľov. Nielenže za vozidlo platia neúmerne veľa, ale mnohokrát musia čeliť aj zvýšeným nákladom na opravy a údržbu prameniacim z nadmerného opotrebenia a ohrozenia bezpečnosti v dôsledku nedodržania servisných intervalov“ vysvetľuje Monika Brečková, marketingová manažérka RPZV.
Dodáva, že „takmer dve tretiny overených vozidiel majú škodovú minulosť – od škôd menšieho rozsahu po totálne havárie, čo však samo o sebe nepredstavuje problém. Ten nastane v momente, ak je táto informácia zatajená a kupujúci dané vozidlo „preplatí“. Samotná existencia poškodení nerobí vozidlo nepredajným, pozornosť je potrebné zamerať na kvalitu vykonanej opravy. S témou poškodení úzko súvisí aj pozastavenie prevádzky vozidla a zvýšenie transparentnosti a kvality opráv vozidiel. Následky nekvalitnej opravy nemajú dopad len na bezpečnosť posádky, ale aj na celkovú bezpečnosť cestnej premávky a životné prostredie. Celkový podiel vozidiel s pozastavenou prevádzkou dosiahol k dátumu vydania tlačovej správy 19 027 áut.

Z celkového počtu 1 807 vozidiel nahlásených do pátrania bolo 26 % evidovaných pre trestné činy a 74 % ako priestupky. Najčastejšie ide o modely Škoda, Volkswagen, VAZ a Fiat. Trend ukazuje, že najviac kradnuté sú vozidlá patriace do stredného segmentu, ktoré dominujú slovenskému vozovému parku.

Stiahnuť grafy zo sprievodnej prezentácie

Kontakt pre médiá: Monika Brečková monika.breckova@iris.sk +421 902 653 837 www.rpzv.sk

Článok v PDF verzii

Automobilový trh na Slovensku v číslach